Taiwan–Saudi Arabia tax treaty signed and effective in 2022 台沙租稅協定2022年起適用

English Description

  • Saudi Arabia is Taiwan’s 34th double tax treaty partner. The treaty is effective on the first day of 2022.
  • The treaty with Saudi Arabia is also the first one Taiwan signed with the Islamic countries in the Middle East and will serve as a benchmark among Taiwan’s treaty partners.
  • Saudi Arabia is promoting “Saudi Vision 2030” policy which expands infrastructure. With Taiwan-Saudi Arabia tax treaty, Taiwanese companies will enjoy reasonable and stable taxation when investing in the Middle East markets.

台沙租稅協定明年起適用 台肥、中鼎、東元等企業利多

2021-11-18 聯合報 / 記者沈婉玉

  • 我國與沙烏地阿拉伯避免所得稅雙重課稅及防杜逃稅協定(台沙所得稅協定)經雙方完成相互通知程序,於今年11月1日生效,自明年1月1日起適用。包括台肥、中鼎工程、東元電機等已在沙烏地阿拉伯投資的企業,明年起可享有減稅利多,也不再有被雙重課稅的困擾,出現爭議也有解決機制。
  • 台沙所得稅協定是我國與中東伊斯蘭教國家生效的首個全面性所得稅協定,具指標性意義。
  • 台沙所得稅協定生效後,未於沙國設立固定營業場所,且派員服務不超過半年的台商,提供沙國公司技術服務的收入,原本要就源扣繳15%的稅,協定生效後免稅
  • 依據經濟部投資審議委員會統計,自1952年至2019年12月止,台商赴沙烏地阿拉伯投資累積件數共9件,投資金額約1800萬美元,在沙國有設點投資的主要台商,包括台肥、中鼎工程、東元電機、寶利石材、微星、華碩及大同公司,還有其他餐飲服務業者。
  • 沙國近年推動重要經濟政策「願景2030計畫(Saudi Vision 2030)」,積極擴大基礎建設,提升外人投資比例,增加非石油收入。財政部表示,台沙所得稅協定生效適用將有利台商布局中東市場享有合理安定稅負。

台沙租稅協定值得觀察、注意事項

伊斯蘭的一國兩制稅務體系

本國伊斯蘭教徒是用伊斯蘭律法,不用繳稅,但是適用伊斯蘭律法的「天課」扎卡特Zakat。

外國居民、外國公司則適用所得稅法。

有關沙烏地的Zakat與所得稅法規定,參見網址:https://zatca.gov.sa/en/RulesRegulations/Taxes/Pages/default.aspx

台肥朱拜爾稅務爭議(最高行102判744)

台肥投資沙烏地朱拜爾公司,其所在地繳納的宗教稅(天課)與其他稅款,可否做台肥的境外所得稅款扣抵。

https://law.judicial.gov.tw/FJUD/data.aspx?ty=JD&id=TPAA,102%2c%e5%88%a4%2c744%2c20131203%2c1

 

發佈留言

發佈留言必須填寫的電子郵件地址不會公開。 必填欄位標示為 *